Så påverkas din hälsa av hemarbete

Hemarbete
"Det går bra att jobba hemma och sitta illa i några veckor, men nu har det gått så lång tid att det för många börjat påverka kroppen", säger Åsa Blom, sjuksköterska på Medhelp.
Hem och familj

Arbetsställningarna i soffan eller i det provisoriska hemmakontoret har kanske inte varit optimala för vår fysiska hälsa under pandemin. Här får du några viktiga saker att tänka på när du jobbar hemifrån.

Det är många som upplever problem med den fysiska hälsan efter pandemin och en lång period av hemarbete. För det digitala vårdbolaget Medhelp har detta blivit extra tydligt då allt fler hört av sig om besvär med nacke, axlar, armar och rygg.

– Det går bra att jobba hemma och sitta illa i några veckor, men nu har det gått så lång tid att det för många börjat påverka kroppen. Jag tror att vi kommer se fler konsekvenser kopplade till arbetssituationen även längre fram, säger Åsa Blom, sjuksköterska på Medhelp.

Med den nya vardagen har många av våra tidigare rutiner satts ur spel, både på arbetet och fritiden. För vår fysiska hälsa är det viktigt att vi håller fasta rutiner. Allt från muskler och leder till mage och tarm behöver att vi är regelbundna med kost och motion för att vi ska må bra, menar Åsa Blom.

ANNONS

– Exempelvis varken ska eller kan du sitta på en vanlig köksstol och arbeta med en laptop i ett helt år. Prata med din arbetsgivare för att få en bättre arbetssituation hemma.

Men det är inte bara fysiska besvär som ökat i samband med hemarbete, även stressrelaterade problem tycks öka.

­– Många upplever mer stress av att jobba hemma, du tar inte samma naturliga pauser som du kanske gör på en arbetsplats. När du jobbar hemma kan du inte lämna och koppla bort jobbet vilket ökar stressen.

Åsa Blom lyfter några saker som särskilt viktiga för att vi ska må bra, både fysiskt och psykiskt:

  • Försök att upprätthålla en god sömn och att äta bra och regelbundet. Hemma är det lätt att antingen småäta hela tiden, eller glömma bort att äta och i panik kasta i sig mackor.
  • Det är också bra att tänka på att ta paus varje timme. Försök att behålla de pauser du får på jobbet i och med lunch, fika, möten med mera. Och när du slutar jobba är det viktigt att stänga av och kanske tydligt ställa bort datorn. Vi behöver den lediga tiden för återhämtning.
  • Även motionen är viktig att få in, särskilt när vi sitter så mycket stilla. Det finns många utegym och videos med hemmaträning att ta del av. Något som faktiskt kanske kan vara positivt med hemarbetet är att vi vinner tid på att slippa pendla till och från kontoret. En tidsvinst som vi kan utnyttja till att röra på oss innan eller efter jobbet.
Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt