Vi hjälper dig!

Här får du svar på våra kunders

vanligaste frågor.

Vanliga frågor – Lån

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi brukar få. Klicka på frågan så visas svaret. Om du inte får svar på dina frågor, så tveka inte att kontakta oss!

Lägsta belopp är

10 000 kr

och högsta belopp är

500 000 kr

 

Ja, vi hjälper gärna till med att samla dina andra lån och krediter för att du på så sätt ska få en lägre månadskostnad. För information om hur det fungerar är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

Om du har blivit beviljad ett Privatlån hos oss och vill att vi betalar av dina befintliga lån och/eller krediter så kan vi komma att begära in avier för de skulder som ska lösas. En avi är ett underlag som uppvisar nuvarande skuld hos din kreditgivare eller bank.

Avin behöver innehålla följande:

  • Fullständigt namn
  • Namn på kreditgivare eller bank
  • Datum
  • Totalt kredit- eller skuldbelopp
  • Fullständiga inbetalningsuppgifter inklusive Bankgiro eller Plusgiro

Du som redan har ett lån hos oss kan ansöka om att utöka lånet. Det gör du enklast genom att logga in på Mina Sidor. Du kan även fylla i en ansökan på vår hemsida eller ringa in till Kundcenter på 0770 – 17 77 70

För att ha möjlighet att ansöka om utökat lån behöver du uppfylla nedanstående kriterier:

  • Ditt befintliga lån hos oss beviljades för minst 4 månader sedan
  • Dina inbetalningar under låneperioden ska ha varit oss tillhanda i tid

 

När du ansöker om ett lån online hos oss kan du som lägst välja en återbetalningstid på 1 år och som längst 12 år.

Observera att lånet ska vara slutbetalt senast då låntagaren fyller 70 år.

Du kan både förlänga och förkorta din återbetalningstid. För mer information om detta är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på 0770-17 77 70.

Uppläggningsavgift och aviseringsavgift kan tillkomma. Läs mer här: Fakta om lån.

Vi lämnar in uppgifter om betald ränta och aktuell skuld till Skatteverket inför deklarationen. Utöver detta så registreras lånet hos kreditupplysningsföretag, som exempelvis UC och Bisnode. Det gör att andra banker och kreditmarknadsbolag kan se att du har ett lån. Läs mer i våra lånevillkor.

Ja, du får gärna vara egenföretagare när du ansöker om direktlån hos oss.

Annuitet innebär att du betalar ett lika stort belopp varje månad. Beloppet inkluderar ränta och amortering. I början av lånetiden är betalningarna större, men vartefter du betalar av på lånet sjunker kostnaden.

Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för ett lån under ett helt år. Till skillnad från den nominella räntan så inkluderar den effektiva räntan alla eventuella avgifter relaterade till lånet, såsom uppläggningsavgift och aviavgift. När du vill jämföra olika lån är det den effektiva räntan du använder dig av. Du hittar mer information om detta här: beräkna effektivränta.

Hos SevenDay Bank erbjuder vi lån utan säkerhet till privatpersoner. Vi godkänner flertalet syften, men då vi inte erbjuder företagslån så kan du till exempel inte använda pengarna till att investera i ett företag. Däremot så går det bra att investera i ditt hem i form av ett renoveringslån. Andra exempel på vad du kan låna till är bröllop, bilköp, eller för att betala av andra skulder. Har du frågor kring om just ditt syfte med lånet är inom vår policy, går det bra att kontakta oss i samband med handläggningen av din ansökan.

SevenDay Bank är skyldiga att ha en god kännedom om våra kunder. I samband med att du gör en ansökan får du därför besvara kundkännedomsfrågor, varav en av frågorna berör syftet med lånet. Vi är skyldiga att hålla informationen uppdaterad, vilket gör att du kan komma att behöva besvara frågorna igen under tiden du är kund hos oss. All information om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretess samt dataskyddsförordningen. Du kan läsa mer om detta här.

Genom vårt samarbete med företaget Kivra så finns möjligheten att få posten direkt i din digitala brevlåda.
Om du redan använder Kivra så kommer du att få dina brev från SevenDay Bank direkt till din digitala brevlåda. En del brev, som till exempel avier och skuldebrev, kommer vi att fortsätta att skicka med posten.

För dig som ännu inte har Kivra
Om du vill anmäla dig till Kivra så gör du det enklast på kivra.com.

Fördelar med en digital brevlåda
Förutom att du får dina brev från SevenDay Bank digitalt, kommer du även att få myndighetspost och post från många andra företag digitalt. Till exempel deklarationen, fakturor och kreditupplysningar. Du har tillgång till dina viktiga dokument var du än befinner dig. Det är kostnadsfritt, säkrare och dessutom bra för miljön.

Kivra
Läs mer och anmäl dig på kivra.com

Hos oss kan du välja mellan tre olika betalsätt.

1. E-avi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du kan se din månadsfaktura digitalt på Mina Sidor.

2. Pappersavi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du får en pappersavi hemskickad i god tid före förfallodagen.

3. Pappersavi med OCR – Du betalar den aviserade månadskostnaden manuellt med bankgiro och OCR-nummer. Varje månad får du en avi hemskickad.

I dagsläget erbjuder vi inte E-faktura.

För aktuella priser, läs här: Fakta om lån.

Privatpersoner som uppfyller våra villkor.

  • Att man är minst 20 år
  • Har en inkomst på minst 120 000 kr per år.
  • Varit skriven i Sverige i minst tre år
  • Inget skuldsaldo hos Kronofogden
  • Inga betalningsanmärkningar
  • Inga SMS-lån

Är ni två sökande, ska en av er ha en tillsvidareanställning, vara egen företagare eller pensionär och folkbokförda på samma adress.

Läs mer om vår Banklån

Nej, men du måste ha varit skriven i Sverige i minst tre år.

Make/maka, sambo eller registrerad partner. I vissa fall kan också förälder accepteras som medsökande till barn. Medsökande måste vara folkbokförd på samma adress och barnet får inte vara äldre än 25 år.

Att låna tillsammans, att ha en medlåntagare, är ett vanligt sätt att låna pengar på.
När du anger att det ska vara en medsökande till lånet innebär det att är två personer
som har solidariskt betalningsansvar för lånet. Genom att ha en medsökande ökar chansen att få ett lån.

Make/maka, sambo eller registrerad partner kan vara medsökande.
I vissa fall kan även förälder accepteras som medsökande. Medsökande måste vara folkbokförd på samma adress och barnet får inte vara äldre än 25 år.

Vad är fördelarna med en medsökande?
Den främsta fördelen med att ha en medsökande är att chansen för att få lånet beviljat ökar.
Det beror på att banken ser till de två personernas inkomst och ekonomiska situation och bedömer den totala betalningsförmågan hos dessa.

I vissa fall kan även en medsökande skapa möjlighet till högre lånebelopp och en bättre ränta.
Även detta beroende på att en medsökande skapar ett större låneutrymme.

Det finns flera alternativ, du väljer själv vad som är enklast för dig. Du kan ringa vårt Kundcenter eller fyll i en ansökan som du själv skriver ut eller göra en ansökan direkt.

Du som redan har ett lån hos oss kan ansöka om att utöka lånet. Enklast gör du det genom att logga in på Mina Sidor.
Du kan även fylla i ansökan på vår hemsida eller ringa in Kundcenter på 0770 – 17 77 70

För att ha möjlighet att ansöka om utökat lån behöver du uppfylla nedanstående kriterier:

  • Ditt befintliga lån hos oss beviljades för minst 4 månader sedan.
  • Inbetalningar under låneperioden ska ha inkommit oss tillhanda i tid.

 

För att kunna ta ställning till om lånet kan beviljas eller inte tar vi en kreditupplysning. Vi samarbetar med UC som är det bolag som tillhandahåller uppgifter om inkomster, skulder, familjeförhållande, tillgångar, mm. Med hjälp av denna information fattar vi beslut om krediten – och om den beviljas, vilken ränta som skall erbjudas. Läs mer under kreditbedömning.

SevenDay ger prisgaranti på privatlån. Prisgaranti innebär att om du skulle erbjudas och beviljas ett bättre totalpris av någon annan långivare i Sverige så sänker vi din ränta så att den blir lägre på ditt beviljade lån hos oss. Läs mer här om villkoren för prisgaranti.

Ja, du bestämmer själv till vilket av dina konto du vill vi ska sätta in pengarna på. Vi sätter in pengarna på det konto som finns angivet på ditt skuldebrev.

Vanligtvis har vi en utbetalningstid på 2-3 arbetsdagar på blancolån.

Har du ansökt om ett lån och på att få ett lån utbetalt?
Vi gör så klart vårt bästa för att hantera ditt ärende så fort som möjligt. Under vissa perioder kan utbetalning av lånet ta lite längre tid. Invänta ett SMS som du får av oss så snart ditt lån är utbetalt.

Har du fått hem ett digitalt erbjudande och ångrat dig eller har du ångrat dig efter att vi har betalat ut lånet till dig? Kontakta vårt Kundcenter så hjälper vi dig.

När vi erhåller ansökan om privatlån gör vi en mycket noggrann bedömning av sökandes möjlighet att klara av lånet, det vill säga återbetalningsförmåga. Som underlag för denna bedömning använder vi oss av de uppgifter som lämnats i ansökan, och den information vi får från Upplysningscentralen (UC) när vi tar en kreditupplysning. Exempel på bedömningskriterier är:

  • Inkomst och inkomstutveckling
  • Övriga lån och krediter
  • Förekomsten av betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogdemyndigheten.

Om vår samlade bedömning av en ansökan är att det sökta lånet skulle bli en för stor belastning på ekonomin, kan vi inte bevilja något lån. Hör gärna av dig till vårt Kundcenter om du har ytterligare frågor.

Om du har blivit beviljad ett Privatlån hos oss och vill att vi betalar av dina befintliga lån och/eller krediter så kan vi komma att begära in avier för de skulder som ska lösas. En avi är ett underlag som uppvisar nuvarande skuld hos din kreditgivare eller bank.

Avin behöver innehålla följande:

  • Fullständigt namn
  • Namn på kreditgivare eller bank
  • Datum
  • Totalt kredit- eller skuldbelopp
  • Fullständiga inbetalningsuppgifter inklusive Bankgiro eller Plusgiro

Du som kund kan skriva under, legitimera och godkänna dokument och handlingar när du loggar in med BankID. En kontroll av giltigheten för ditt BankID sker. Om e-legitimationen är giltig och korrekt säkerhetskod angivits kan SevenDay Bank vara säker på att det elektroniskt underskrivna avtalet är ingånget med rätt person.

På webbsidan: https://www.sevenday.se/signera/. Där loggar du in med BankID för att se lånet med fullständiga villkor och övriga lånehandlingar. Därefter kan du signera och ladda upp dokument.

Gör så här:

  • Logga in och godkänn skuldebrevet och villkoren som du därefter signerar med BankID. Ange även bankkontonummer dit utbetalningen ska ske samt ladda upp de dokument som efterfrågas.
  • Utbetalning av lånet sker normalt sett första bankdagen efter vi har erhållit komplett och fullständig information.

Ibland behöver vi verifiera en del uppgifter för att garantera att vi upprätthåller en hög säkerhet för dig som kund och då kan det ta lite extra tid.

Den bank där du har ditt privata engagemang hjälper dig utfärda ditt BankID. Läs mer om vilka banker som utfärdar BankID här

Ja, hos oss kan man ansöka om upp till tre betalningsfria månader per tolvmånadersperiod. Läs mer om hur det fungerar med betalningsfri månad här.

Mina Sidor kan du se om din ansökan om betalningsfri månad är beviljad.
Och under menyn Mina Avier kan du se om den betalningsfria månaden är aktiv. Du kan även kontakta Kundcenter för att få hjälp med betalningsfri månad.
Observera att avi sänds ut till dig även om du har fått en betalningsfri månad beviljad.

Ja, det är möjligt att lösa lånet i förtid och det medför inga extra kostnader. För att lösa lånet till fullo är det viktigt att betala in hela kapitalskulden inklusive ränta som räknas fram till dagen vi tar emot pengarna. För information om inbetalningsuppgifter är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

Om du har betalat in hela din kapitalskuld inklusive upplupen ränta kommer lånekontot avslutas vid nästa avisering. Avisering sker normalt sett den 13:e varje månad, men om den 13:e är på en helgdag avslutas lånekontot under nästkommande bankdag. Eventuellt kvarvarande saldo/minussaldo kommer att regleras förutsatt att du betalat in ett korrekt belopp.

I det fall du har löst ditt lån så kan ett minussaldo visas på Mina sidor. Det beror på att räntan normalt sett endast debiteras vid avisering, vilket gör att man i regel alltid får en minusbalans från och med den dag då löseninbetalningen sker till det att nästa aviseringstillfälle inträffar. Om det finns en restskuld kvar vid avisering så kommer skulden att uppdateras och du kommer att bli aviserad för det kvarvarande beloppet.

Den skuld som visas på Mina sidor inkluderar kapitalskuld, ränta och övriga eventuella avgifter, som aviavgift eller försäkringspremie – vilket innebär att skulden både kan öka och minska. Inför avisering adderar vi exempelvis ränta och avgifter för aktuell period vilket gör att skulden ökar,  men i samband med att vi tar emot din månadsbetalning så kommer den att minska igen. Din aktuella skuld kan alltså variera beroende på vilken tid det är i månaden.

Du som redan har ett lån hos oss kan ansöka om att utöka lånet. Enklast gör du det genom att logga in på Mina Sidor.
Du kan även fylla i ansökan på vår hemsida eller ringa till vårt Kundcenter på 0770 – 17 77 70

För att ha möjlighet att ansöka om utökat lån behöver du uppfylla nedanstående kriterier:

  • Ditt befintliga lån hos oss beviljades för minst 4 månader sedan.
  • Dina inbetalningar under låneperioden ska ha varit oss tillhanda i tid.

 

För att göra en extra amortering betalar du in det önskade beloppet till bankgironummer 5383-9973. Ange ditt 16-siffriga lånenummer som OCR. Vid en extra inbetalning gäller befintligt villkor. Detta innebär att återbetalningstiden förblir densamma och att månadskostnaden kan bli lägre än tidigare. Om inbetalningen täcker större delen av lånet rekommenderar vi att du ringer Kundcenter på telefon 0770 – 17 77 70 för att se över ditt lån.

Logga in på Mina sidor och under fliken Betalsätt, där kan du sedan välja mellan tre olika betalsätt.

1. e-avi med autogiro – du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt och varje månad skickas ett SMS som talar om när du kan se månadens avi under Mina sidor.

2. Pappersavi med autogiro – du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt och du får en pappersavi hemskickad i god tid före förfallodagen.

3. Pappersavi OCR – du betalar med inbetalningskort, s.k. OCR-betalning. Varje månad får du en avi hemskickad.

I dagsläget erbjuder vi inte E-faktura.
För aktuella priser, läs här: Fakta om lån.

Med Autogiro betalas dina räkningar per automatik i tid, förutsatt att pengar finns på kontot.
Vi gör sammanlagt fyra dragningsförsök. Den första sker den 28:e i månaden (eller närmaste bankdag om den 28:e infaller en helgdag). Om det första dragningsförsöket inte går igenom genomförs ytterligare tre försök.

Lyckas inte sista försöket måste du betala in manuellt. Kontakta Kundcenter för mer information om hur du genomför en manuell inbetalning.

Du ändrar ditt autogirokonto genom att fylla i blanketten Medgivande Autogiro.  Blanketten sänds sedan till oss per post.

Ditt senaste årsbesked kan du se när du loggar in på Mina sidor.

Vi skickar inte ut årsbesked per post längre, men du kan beställa det genom att kontakta vårt Kundcenter.

Om du vill anmäla arbetslöshet eller skada gör du det via BNP Paribas Cardifs Skadeportal. För att anmäla skadan klickar du på Anmäl skada online. På Cardifs hemsida hittar du även information om vilken dokumentation som krävs vid anmälan.

​Vid frågor om skadeanmälan och skadereglering kan du kontakta BNP Paribas Cardifs Kundtjänst på 0771-40 02 01.

Om du vill avsluta eller ändra din försäkring hos oss är du välkommen att kontakta Kundcenter så vi hjälper dig.

Om du har ett befintligt lån hos oss och har blivit erbjuden en lägre effektivränta hos en annan bank, så kan vi i vissa fall se över räntan på ditt SevenDay privatlån. För att se över din ränta så ber vi dig kontakta oss per telefon. Vi gör då en samlad bedömning där vi bland annat tar i beaktning historiken på ditt befintliga engagemang, samt ber dig att redovisa för erbjudandet du har mottagit. Vi kan även komma att begära in ett underlag på erbjudandet.

Beräkna din månadskostnad

Räntan är rörlig (för närvarande 6,45% – 19,95%) och sätts efter en individuell kreditprövning. Uppläggningsavgift är 495 kr och aviavgift 0 kr vid autogiro med e-avi. Representativt exempel (24 oktober 2023): vid ett kreditbelopp om 185 000 kr med årlig rörlig kreditränta om 10,49% och 6 års löptid (72 återbetalningstillfällen) uppgår den effektiva räntan till 11,28%. Det totala beloppet att betala vid oförändrad ränta blir 251 727 kr och din månadskostnad blir 3 496 kr.

kr
Din månadskostnad blir:
Exempelränta: 10,49%
Signera dina
lånehandlingar

BankIDLogga in

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt