Här får du svar på våra kunders

vanligaste frågor om lån. 

Vanliga frågor – Lån

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi brukar få. Klicka på frågan så visas svaret. Om du inte får svar på dina frågor, så tveka inte att kontakta oss!

Ja, hos oss kan man ansöka om upp till tre betalningsfria månader per tolvmånadersperiod. Läs mer om hur det fungerar med betalningsfri månad här.

Mina Sidor kan du se om din ansökan om betalningsfri månad är beviljad.
Och under menyn Mina Avier kan du se om den betalningsfria månaden är aktiv. Du kan även kontakta Kundcenter för att få hjälp med betalningsfri månad.
Observera att avi sänds ut till dig även om du har fått en betalningsfri månad beviljad.

Ja, det är möjligt att lösa lånet i förtid och det medför inga extra kostnader. För att lösa lånet till fullo är det viktigt att betala in hela kapitalskulden inklusive ränta som räknas fram till dagen vi tar emot pengarna. För information om inbetalningsuppgifter är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

Om du har betalat in hela din kapitalskuld inklusive upplupen ränta kommer lånekontot avslutas vid nästa avisering. Avisering sker normalt sett den 13:e varje månad, men om den 13:e är på en helgdag avslutas lånekontot under nästkommande bankdag. Eventuellt kvarvarande saldo/minussaldo kommer att regleras förutsatt att du betalat in ett korrekt belopp.

I det fall du har löst ditt lån så kan ett minussaldo visas på Mina sidor. Det beror på att räntan normalt sett endast debiteras vid avisering, vilket gör att man i regel alltid får en minusbalans från och med den dag då löseninbetalningen sker till det att nästa aviseringstillfälle inträffar. Om det finns en restskuld kvar vid avisering så kommer skulden att uppdateras och du kommer att bli aviserad för det kvarvarande beloppet.

Den skuld som visas på Mina sidor inkluderar kapitalskuld, ränta och övriga eventuella avgifter, som aviavgift eller försäkringspremie – vilket innebär att skulden både kan öka och minska. Inför avisering adderar vi exempelvis ränta och avgifter för aktuell period vilket gör att skulden ökar,  men i samband med att vi tar emot din månadsbetalning så kommer den att minska igen. Din aktuella skuld kan alltså variera beroende på vilken tid det är i månaden.

Nej, vi kommer tyvärr inte erbjuda möjligheten att utöka ett befintligt lån via telefon eller vår hemsida från och med den 6 februari. Om du redan har fått ett låneerbjudande via oss eller från våra partners, till exempel en låneförmedlare, så är det giltigt i 30 dagar. Vi handlägger din ansökan som vanligt och återkopplar med ett besked. Säkerställ gärna att du har signerat klart ansökan och skickat in eventuella kompletteringar inom skuldebrevets giltighetstid om du önskar gå vidare med låneerbjudandet.

 

För att göra en extra amortering betalar du in det önskade beloppet till bankgironummer 5383-9973. Ange ditt 16-siffriga lånenummer som OCR. Vid en extra inbetalning gäller befintligt villkor. Detta innebär att återbetalningstiden förblir densamma och att månadskostnaden kan bli lägre än tidigare. Om inbetalningen täcker större delen av lånet rekommenderar vi att du ringer Kundcenter på telefon 0770 – 17 77 70 för att se över ditt lån.

Logga in på Mina sidor och under fliken Betalsätt, där kan du sedan välja mellan tre olika betalsätt.

1. E-avi med autogiro – du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt, du behöver bara säkerställa att täckning finns på kontot.

2. Pappersavi med autogiro – du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt och du får en pappersavi hemskickad i god tid före förfallodagen.

3. Pappersavi OCR – du betalar med inbetalningskort, så kallad OCR-betalning. Varje månad får du en avi hemskickad.

I dagsläget erbjuder vi inte E-faktura.
För aktuella priser, läs här: Fakta om lån.

Med Autogiro betalas dina räkningar per automatik i tid, förutsatt att pengar finns på kontot.
Vi gör sammanlagt fyra dragningsförsök. Den första sker den 28:e i månaden (eller närmaste bankdag om den 28:e infaller en helgdag). Om det första dragningsförsöket inte går igenom genomförs ytterligare tre försök.

Lyckas inte sista försöket måste du betala in manuellt. Kontakta Kundcenter för mer information om hur du genomför en manuell inbetalning.

Du ändrar ditt autogirokonto genom att fylla i blanketten Medgivande Autogiro.  Blanketten sänds sedan till oss per post.

Ditt senaste årsbesked kan du se när du loggar in på Mina sidor.

Vi skickar inte ut årsbesked per post längre, men du kan beställa det genom att kontakta vårt Kundcenter.

Om du vill anmäla arbetslöshet eller skada gör du det via BNP Paribas Cardifs Skadeportal. För att anmäla skadan klickar du på Anmäl skada online. På Cardifs hemsida hittar du även information om vilken dokumentation som krävs vid anmälan.

​Vid frågor om skadeanmälan och skadereglering kan du kontakta BNP Paribas Cardifs Kundtjänst på 0771-40 02 01.

Om du vill avsluta eller ändra din försäkring hos oss är du välkommen att kontakta Kundcenter så vi hjälper dig.

I dagsläget erbjuder vi inga prisjusteringar på SevenDay Privatlån. Skulle du bli erbjuden bättre villkor av en annan kreditgivare och önskar byta bank hjälper vi givetvis till med lösenuppgifter. Det tillkommer inga särskilda avgifter vid förtidslösen, du betalar enbart din kvarvarande kapitalskuld inklusive ränta fram tills dagen vi har pengarna tillhanda samt eventuell aviavgift och försäkringspremie.

Du kan både förlänga och förkorta din återbetalningstid. För mer information om detta är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på 0770-17 77 70.

Vi lämnar in uppgifter om betald ränta och aktuell skuld till Skatteverket inför deklarationen. Utöver detta så registreras lånet hos kreditupplysningsföretag, som exempelvis UC och Bisnode. Det gör att andra banker och kreditmarknadsbolag kan se att du har ett lån. Läs mer i våra lånevillkor.

Annuitet innebär att du betalar ett lika stort belopp varje månad. Beloppet inkluderar ränta och amortering. I början av lånetiden är betalningarna större, men vartefter du betalar av på lånet sjunker kostnaden.

Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för ett lån under ett helt år. Till skillnad från den nominella räntan så inkluderar den effektiva räntan alla eventuella avgifter relaterade till lånet, såsom uppläggningsavgift och aviavgift. När du vill jämföra olika lån är det den effektiva räntan du använder dig av.

Genom vårt samarbete med företaget Kivra så finns möjligheten att få posten direkt i din digitala brevlåda.
Om du redan använder Kivra så kommer du att få dina brev från SevenDay Bank direkt till din digitala brevlåda. En del brev, som till exempel avier och skuldebrev, kommer vi att fortsätta att skicka med posten.

För dig som ännu inte har Kivra
Om du vill anmäla dig till Kivra så gör du det enklast på kivra.com.

Fördelar med en digital brevlåda
Förutom att du får dina brev från SevenDay Bank digitalt, kommer du även att få myndighetspost och post från många andra företag digitalt. Till exempel deklarationen, fakturor och kreditupplysningar. Du har tillgång till dina viktiga dokument var du än befinner dig. Det är kostnadsfritt, säkrare och dessutom bra för miljön.

Kivra
Läs mer och anmäl dig på kivra.com

Hos oss kan du välja mellan tre olika betalsätt.

1. E-avi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du kan se din månadsfaktura digitalt på Mina Sidor.

2. Pappersavi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du får en pappersavi hemskickad i god tid före förfallodagen.

3. Pappersavi med OCR – Du betalar den aviserade månadskostnaden manuellt med bankgiro och OCR-nummer. Varje månad får du en avi hemskickad.

I dagsläget erbjuder vi inte E-faktura.

För aktuella priser, läs här: Fakta om lån.

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt