När du ska köpa hus för första gången dyker många nya ord och frågor upp. För även om mycket är detsamma som när du köper en bostadsrätt finns det en hel del som skiljer sig åt. Därför får du här en komplett checklista som du kan följa när du ska köpa hus.
1. Ordna ett lånelöfte
Börja med att skaffa ett lånelöfte. Kontakta flera olika banker och jämför deras räntor och villkor för att hitta det bästa bolånet. Du får bara låna till 85 procent av bostadens värde, resten måste du betala själv med en kontantinsats.
Tänk på att ett lånelöfte bara gäller under en begränsad tid. Drar husletandet ut på tiden bör du kontakta din bank innan du ger dig in i en budgivning för att vara säker på att du fortfarande har ett lånelöfte och att det gäller för den aktuella bostaden.
2. Gör en budget
Räkna ut vad du har för budget. Titta på dina utgifter i dag och fundera över hur de kan komma att förändras efter ett husköp. Räkna med alla dina kostnader så som räntor, amorteringar och andra räkningar.
Det är först när du har klart med lånelöfte och budget som du vet vad du faktiskt har råd med och på allvar kan ge dig ut på husjakt.
3. Kostnader för hus
När du ska köpa hus tillkommer en del kostnader som du inte har haft om du har bott i en hyresrätt eller bostadsrätt tidigare. Här kommer några av dem:
Fastighetsavgift
När du äger en fastighet ska du betala en kommunal fastighetsavgift, det som tidigare hette fastighetsskatt. Den kommunala fastighetsavgiften för småhus ligger på 0,75 procent av taxeringsvärdet, men med ett takbelopp som justeras varje år, 2018 ligger taket på 7 687 kronor.
Som pensionär betalar du som högst 4 procent av din inkomst i fastighetsavgift.
För nybyggda hus som byggts 2012 eller senare slipper du betala en fastighetsavgift under de första 15 åren.
Läs mer om Fastighetsavgiften på Skatteverkets hemsida.
Försäkring
När du äger ett hus behöver du förutom hemförsäkring också en villaförsäkring som täcker huset och tomten. Du kan teckna en villahemförsäkring som är en kombination av hemförsäkring och villaförsäkring. Men du kan även välja att teckna dessa två separat.
Jämför priser och villkor för olika försäkringar innan du bestämmer dig.
Lagfart
När du ska köpa hus måste du även betala en avgift för lagfart, vilket är ett bevis på att det är du som står som ägare för fastigheten. Avgiften kallas för stämpelskatt och är 1,5 procent av köpeskillingen (bostadens pris) eller taxeringsvärdet. Skatten beräknas på det med högst belopp av de två. Dessutom tillkommer en expeditionsavgift på 825 kronor.
Pantbrev
Om du tar ett lån för att köpa hus lånar du med huset som säkerhet och behöver då ett pantbrev som täcker hela ditt lån och fungerar som bevis. Med ett pantbrev kan banken kräva att du säljer ditt hus om du inte kan betala ditt lån.
Ibland finns det pantbrev kvar på huset från en tidigare ägare, men har du ett högre lån än beloppet på det pantbrevet behöver du komplettera med ett till.
Kostnaden för ett pantbrev kallas också för stämpelskatt och är 2 procent av pantbrevets belopp plus en avgift på 375 kronor.
Tomträttsavgäld
Har du köpt ett hus där staten eller kommunen äger marken som huset står på behöver du varje år betala en typ av hyra som kallas för tomträttsavgäld. Om tomten är friköpt slipper du betala den här avgiften.
4. Det här bör du tänka på under visningen
Objektsbeskrivning
För att ta reda på mer information om det hus du är intresserad av att köpa bör du alltid läsa igenom objektsbeskrivningen noga. Den finns ofta att ladda ner på sajten där bostaden annonseras, annars kan du fråga mäklaren om den. I objektsbeskrivningen kan du se exempelvis driftskostnader och husets uppvärmningssystem för att få en uppfattning om dina framtida utgifter.
Energideklaration
Ett annat viktigt dokument att ta del av är energideklarationen. Här hittar du bland annat information om bostadens värmesystem, hur mycket energi huset förbrukar och om en radonmätning har utförts eller inte.
Besiktning och undersökningsplikt
Som köpare har du enligt lag undersökningsplikt vilket innebär att det är upp till dig att ta reda på om huset har några brister.
Ofta har säljaren gjort en besiktning som du kan be om att få ta del av, men det är alltid bäst att även själv beställa en besiktning. För att vara säker på att du får en erfaren och seriös besiktningsman är ett tips att kontakta SBR, Svenska Byggingenjörers Riksförbund. När besiktningen genomförs är det alltid bäst att vara med för att kunna ställa frågor och ta del av besiktningen på plats.
Om du inte hinner göra en besiktning av huset innan budgivningen sätter igång är det viktigt att du pratar med mäklaren om att skriva in i kontraktet att ett villkor för köpet är att du får besiktiga huset i efterhand.
5. Kontraktsskrivning och handpenning
När du har gått igenom punkterna ovan, hittat rätt hus och kanske vunnit en budgivning är det dags att köpa huset och skriva ett köpekontrakt. Kontraktet är bindande och det är ofta nu ni bestämmer tillträdesdatum och betalar handpenning.
Handpenningen är 10 procent av köpeskillingen och fungerar som säkerhet för att säljaren ska veta att affären blir av. Har du inte pengar till handpenningen, exempelvis för att de är låsta i din nuvarande bostad, kan du ansöka om ett handpenningslån hos din bank.