Transportsektorn står för cirka en tredjedel av utsläppen i Sverige i dag. Samtidigt utgör de bilar som kan köra utan fossila bränslen under fem procent av nybilsförsäljningen. Därför vill regeringen införa en ny fordonsskatt 2018 för att påskynda omställningen till en mer miljöanpassad fordonsflotta.
Så ser den nya fordonsskatten ut
Går förslaget igenom höjs bonusen för el- och vätgasbilar från 40 000 kronor till 45 000 kronor. En bonus som betalas ut sex månader efter inköpstillfället. Bilar med koldioxidutsläpp på högst 60 gram per kilometer får en bonus på minst 7 500 kronor.
Samtidigt ska nya fordon med koldioxidutsläpp över 95 gram per kilometer beskattas hårdare de första tre åren och det kan handla om tusentals kronor. Tanken med systemet är att det ska vara självfinansierande – de höjda skatterna ska finansiera premierna till de nya miljöbilarna.

Johanna Grant är ordförande i organisationen Gröna Bilister – en oberoende, ideell förening som sedan 1994 utser årets bästa miljöbilar. Hon välkomnar regeringens förslag.
– Nybilsförsäljningen slår rekord just nu och det är bränslesnåla dieselbilar som går bäst. Vi hoppas att det här förslaget kan hjälpa många svenskar att välja andra fordonsalternativ. Miljöaspekten kommer ofta väldigt långt ner när privatpersoner köper ny bil och därför är det viktigt med politiska styrmedel, säger Johanna Grant.
Bra andrahandsvärde på miljöbilar
Men även med bonussystem är dagens miljöbilar fortfarande ganska dyra i jämförelse med fossildrivna bilar. Däremot är andrahandsvärdet bättre och den totala ägandekostnaden i många fall lägre.
– Tänk på på att det finns det en bra begagnatmarknad för både elbilar, laddhybrider, etanol och biogasbilar. Ett annat alternativ är att leasa elbil – då får du den senaste tekniken, säger Johanna Grant.
Miljöaspekten kommer ofta väldigt långt ner när privatpersoner köper ny bil och därför är det viktigt med politiska styrmedel.
Men alla är inte nöjda med regeringens förslag. På många håll finns det en besvikelse att bonusen inte blir högre. Men regeringen ser en risk i att många bilar säljs vidare utomlands om bonusen blir för stor. Det finns även kritik mot att förslaget premierar små miljöbilar medan stora familjebilar straffas.
– Det är viktigt att välja bil efter behov. Kanske lönar det sig att köpa bil för vardagsresorna och hyra en större bil till familjesemestern, säger Johanna Grant.
Funderar du på att byta till miljöbil?
Se till dina behov och titta på alternativen. Pendlar du korta eller långa sträckor? Har du tillgång till eluttag på din arbetsplats för att ladda bilen? Bor du nära en gasmack? Tänk igenom dessa faktorer innan du väljer bil.
Välj bil efter vardagen. Det är viktigt att välja en bil i rätt storlek. Men om hela familjen bara åker på bilsemester en gång om året kanske lönar det sig att hyra en stor bil då – och köpa en bil för vardagsresorna.
Titta efter begagnat. Har du inte råd med en ny bil finns det en bra begagnatmarknad för både elbilar, laddhybrider, etanol och biogasbilar. Ett annat alternativ är att leasa elbil – så får du den senaste tekniken.