Elbil är billigare att äga än bensin- eller dieselbil

Elbil pris
”Laddfrågan blir mer och mer aktuell och det är viktigt att utbilda folk om elbilens ekonomiska fördelar”, säger Jens Hagman, forskare inom elektromobilitet.
Elbil pris
Jens Hagmans undersökning visar att endast fyra procent av bilköparna tittar på bilens totalkostnad när de väljer bil.
Motor/fordon

Det är billigare att äga en elbil jämfört med en bensin-, diesel- eller hybridbil i samma storlek. Det visar forskning från KTH.

Trots att inköpspriset för en elbil ofta är betydligt högre än för en bensin- eller dieseldriven bil kan det vara billigare att äga en elbil. Det visar en avhandling från Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Bakom avhandlingen står Jens Hagman, senior forskare inom elektromobilitet på RISE.

Jens Hagman har jämfört totalkostnaden för att äga en elbil med totalkostnaden för en bensin-, diesel- eller hybridbil i samma storlek. I exemplet tar han upp kostnader för inköp, räntor, amorteringar, service, skatter och drivmedel för en bil som kör minst 1 500 mil om året i minst tre år. Resultatet visade att totalkostnaden för elbilen var ungefär 10 procent lägre.

– Att elbilen är ett miljövänligare alternativ är känt sedan tidigare. Men jag tyckte att det var intressant att även titta på den ekonomiska aspekten. Få personer väljer en dyrare bil bara för att den är miljövänlig, det måste vara ekonomiskt försvarbart för folk att gå över till en miljövänlig bil, säger Jens Hagman.

Han poängterar att det inte alltid är billigare med elbil och menar att det viktiga är att inte stirra sig blind på inköpspriset utan att räkna på totalkostnaden för bilen.

– Värdeminskning och bränslekostnader i framtiden är svårt att sia om. Elbilen har ett högre inköpspris jämfört med en förbränningsmotor, men skatten, servicen och milkostnaden är i dag lägre – för dig som kör mycket kan det därför verkligen löna sig att äga en elbil.

Nya bilskatten gynnar elbilar

Bonus malus-systemet är också en faktor som gör elbilen billigare – höjd skatt för bensin- och dieselbilar och höjd bonus för den som köper en elbil.
– Bränslebilar blir dyrare och dyrare att äga samtidigt som elbilen blir mer konkurrenskraftig. I år höjdes dessutom bonusen för elbilar till 70 000 kronor. Elbilen har blivit mer prisvärd, batteriets räckvidd är mycket bättre och du får helt enkelt mer för pengarna i dag, säger Jens Hagman.

Få tittar på totalkostnaden för bilen

I en andra del av studien genomförde Jens Hagman en stor enkätundersökning där resultatet befäste tesen om att många bilköpare fokuserar på bilens inköpspris. Endast fyra procent av bilköparna svarade att de tittar på bilens totalkostnad när de väljer bil, och hela 58 procent svarade att de inte räknat på någon av bilens olika ägandekostnader.

– Ofta när man köper ny bil fokuserar man på inköpspriset och hur snål bilen är. Men när nu elbilar blir allt vanligare måste vi börja tänka annorlunda och jämföra alla kostnader för att få en mer sann bild av bilens faktiska kostnad.

Krångligare för bilförsäljaren

I avhandlingen tittar Jens Hagman också närmare på vad som gör att elbilar haft en låg andel av marknaden. En förklaring är att bilförsäljare behöver lägga mer tid på att informera kunden om elbilen och tekniken.

– Dessutom får försäljaren lite mindre i provision för att sälja en elbil. Det finns helt enkelt lägre incitament att sälja en elbil. Tesla själva menar att detta är en av anledningarna till att de inte använder återförsäljare, eftersom de troligen inte kommer sälja lika bra där.

Läs avhandlingen i sin helhet här.

Läs mer:
Så påverkas du av nya bilskatten

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt