Hur mycket bilskatt du får betala för din nya bil beror på hur mycket koldioxid den släpper ut. I bonus-malus-systemet som infördes 2018 belönas nya bilar med låga utsläpp med en bonus, samtidigt som bilar med höga utsläpp bestraffas med en högre fordonsskatt.
Men förra året ersattes det gamla mätsystemet NEDC för förbrukning och utsläpp. Den nya mätmetoden kallas för WLTP och ger bilarna mer verkliga siffror på förbrukning och koldioxidutsläpp. Den nya mätmetoden resulterar i att många malus bilar, som redan har förhöjd skatt, nu blir ännu dyrare. De nya nivåerna gäller nya bilar som säljs efter 1 januari 2020, och skatten gäller i tre år.
Exempelvis kommer en vanlig Volvo V60 D4 Cross country att få sin skatt höjd till 9 688 kronor per år från 6 554 kr. En mindre dieseldriven bil som Volkswagen Golf får ett påslag på cirka 2 000 kr till 5 524 kr. I genomsnitt höjs skatterna med omkring 30 procent.
Samtidigt ändras reglerna så att fordon som klassats som miljöbilar i år även ska göra det 2020 och därmed få bonus.
Källa: Expressen