BankID-bedrägeri ökar – så skyddar du dig

Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon annan.
Många bedrägeriförsök mot BankID sker via samtal eller sms.
Hem och familj

Här är de tre vanligaste BankID-bedrägerierna – och tips på hur du skyddar dig mot dem.

Bedrägerier med BankID fortsätter att öka. Ofta sker det genom att du blir lurad att identifiera dig och signera med ditt BankID vilket ger bedragaren fri tillgång till dina konton och pengar. Men oroa dig inte, det finns många sätt att skydda dig på som minimerar risken att drabbas.

3 vanliga BankID-bedrägerier

1. BankID-bedrägeri via samtal
Du får ett samtal från någon som uppger sig vara från till exempel din bank och som säger att du är utsatt för bedrägeri. De ber dig att identifiera dig genom att logga in med ditt BankID vilket gör att de blir inloggade och kan komma åt dina pengar.

Ett annat exempel på telefonbedrägeri är att det ringer någon som säger sig vara från Microsoft-support och hävdar att din dator drabbats av virus. De ska då hjälpa dig genom att sälja en tjänst och ber dig logga in med ditt BankID eller bankdosa. Personen kan då komma åt dina pengar eller ladda ner ett nytt BankID i ditt namn till sin dator eller mobil.

Så skyddar du dig: Logga inte in och ge inte ut dina koder. Lägg på telefonen och kontakta själv din bank på ett telefonnummer som du hittar på deras hemsida.
Skulle du ha fått problem med ditt kort eller konto kan banken se detta utan att du behöver logga in.

2. BankID-bedrägeri via sms
Här kontaktar bedragaren dig via sms men ofta går bedrägeriförsöket ut på samma sätt som när det sker via telefon.

Så skyddar du dig: Logga inte in och ge inte ut dina koder.

3. BankID-bedrägeri via Facebook, eller andra sociala medier
Bedrägeri kan ofta ske via sociala medier. En av dina Facebook-vänner kan ha fått sitt konto hackat och bedragaren kontaktar nu dig via vännens konto och ber om hjälp och vill ha koder till din bankdosa eller ber dig logga in med BankID.

Du kan också bli kontaktad av någon som uppger sig vara från ett seriöst företag. Kanske har du tidigare skrivit något på företagets Facebook-sida vilket någon har sett och nu kontaktar dig och uppger sig vara från just det företaget. Ofta säger personen att ditt konto har blivit spärrat och att du måste identifiera dig för att låsa upp det.

Så skyddar du dig: Lämna aldrig ut dina koder till någon annan, inte ens din bästa vän. Tänk också på att inte skriva frågor på företagens Facebook-sidor utan skicka då istället ett privat meddelande till företaget. Seriösa företag kontaktar dig aldrig på det sättet och de ber dig inte att logga in med BankID. Är det någon som skriver till dig och uppger sig vara från din bank – lämna inte ut något och ring själv upp banken på dess telefonnummer.

Fler tips på hur du skyddar dig mot BankID-bedrägeri

Behandla ditt BankID på ett säkert sätt, det är jämförbart med både pass och körkort.

• Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon annan. Banker, myndigheter, polis och seriösa företag kontaktar dig aldrig via telefon, sms eller mail och ber dig att logga in med BankID.

• Ge aldrig ut dina koder till din bankdosa, då kan bedragaren använda det för att sedan hämta ett nytt BankID i ditt namn till sin dator eller mobil.

• Ge aldrig ut din kod till ditt BankID.

• Om du loggar in på BankID kolla alltid noga på texten som visas: var loggar jag in? Vad skriver jag under?

• Om någon försöker hämta ett nytt BankID i ditt namn kan du ställa in så att du får en notis om det.

• Ställ in skärmlås på din mobil så att ingen kommer åt den.

• Undvik att klicka på konstiga länkar eller bilagor eftersom att bedragaren då kan påverka säkerheten på din dator eller mobil.

Så här gör du för att spärra BankID

Om du har, eller misstänker att du har, råkat ut för ett bedrägeri ska du alltid spärra ditt BankID. Det gör du genom att kontakta din bank på deras internetsupport eller genom att logga in på internetbanken. Gör sedan en polisanmälan.

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt