Information till våra kunder
Med anledning av Coronaviruset
Just nu får vi många frågor hur sparkonton och krediter påverkas av den rådande coronoasituationen. Nedan ser du de vanligaste frågorna vi får just nu. Sidan uppdateras kontinuerligt. Har du frågor, kontakta oss gärna.
FRÅGOR OCH SVAR
Vi har begränsat bemanningen på vårt kontor för att minska spridningen av viruset bland våra anställda. Det innebär att man kan uppleva längre svarstider när man kontaktar oss via telefon eller per mejl.
Du kan alltid logga på Mina sidor för att genomföra de flesta av dina ärenden.
I dessa oroliga tider ökar bedrägerierna och det därför extra viktigt att vara uppmärksam på om du till exempel uppmanas att lämna ut personliga uppgifter som till exempel lösenord eller kontrollsiffror, eller blir ombedd att logga in med BankID. Gör inte det.
Om du skulle få ett mejl som du är tveksam till ska du vara försiktig med att öppna det. Att endast läsa mejlet skadar inte din dator. Det är först när du klickar på en länk eller öppnar ett bifogat dokument som kan vara skadligt för din enhet. Kom ihåg att vi på SevenDay Bank, eller andra banker, aldrig hör av oss för att få ditt BankID, inloggningsuppgifter eller andra personliga uppgifter, varken via telefon, mejl eller sms. Läs mer om hur du skyddar dig.
Kontakta oss alla bankdagar på telefon 0770- 17 77 70 om du har några frågor.
LÅN
Över tid kan räntorna justeras, både upp och ned. Just nu har vi inte ännu sett några ökade kostnader för upplåning och därför är det för tillfället inte aktuellt med någon ränteändring.
Kontakta Kundcenter snarast på 0770-177770 om du har svårt att betala din avi, så gör vi det vi kan för att hjälpa dig.
För att se din försäkring och vilket försäkringsskydd du har, logga in på Mina sidor. Du får även mer information direkt hos försäkringsbolaget, läs mer här.
För dig som är försäkrad hos CIGNA International, kontakta försäkringsbolaget per telefon direkt. Kontaktuppgifter finns angivet när du loggar in på Mina Sidor.
SPARKONTO
Sparräntorna kan ändras över tid beroende på både marknadsläget och vårt behov av inlåning. Vi informerar om ränteförändringar på sevenday.se och på Mina Sidor, när så sker.
Våra sparkonton omfattas av den lagstadgade insättningsgarantin i Danmark, Garantiformuen, vilken administreras av danska Finansiel Stabilitet. Insättningsgarantin ger ett skydd upp till ett maximalt belopp motsvarande 100 000 Euro per berättigad insättare.
Därtill har ett kompletterande skydd från den svenska statliga insättningsgarantin för insättning i filialen beviljats av den svenska Riksgälden. Det kompletterandeskyddet ersätter skillnader mellan det svenska och det danska systemet så att en insättare i filialen har samma skydd som den svenska lagstiftningen om insättningsgaranti föreskriver, ifall den danska garantin avviker från den svenska till nackdel för insättaren.
Om man har flera sparkonton på samma institut kan man maximalt få ut totalt 100 000 Euro. Läs mer om insättningsgarantin.