För dig med en pågående låneansökan

Pågående låneansökan

Här har vi samlat information för dig som har en pågående låneansökan hos oss, så att du enkelt kan hitta svar på de vanligaste frågorna vi får. Du hittar även information om vad vi behöver från dig innan vi kan påbörja handläggningen av din ansökan.

Såhär går det till

1. Signera
Signera din låneansökan, fyll i dina uppgifter samt ladda upp efterfrågad dokumentation

2. Handläggning pågår
Vi granskar din ansökan och hör av oss om vi behöver kompletterade dokumentation eller uppgifter

 

3. Besked
Vi skickar ett SMS när pengarna är påväg.
Skulle vi behöva ändra ett kreditbeslut så kontaktar vi dig per telefon

/

 

SevenDay Privatlån

  • Smidig ansökningsprocess
  • Transparenta villkor och prisgaranti
  • Flexibel återbetalningstid upp till12 år
  • Låna upp till 500 000 kr
  • Individuell prissättning och ansvarsfull utlåning

 

Checklista signering

  • Signera ditt digitala skuldebrev
  • Ange och signera utbetalningskonto samt betalsätt
  • Ladda upp begärda dokument (t.ex. lönespecifikation)
  • Besvara kundkännedomsfrågor
  • Ange eventuella lån/krediter vi ska lösa samt ladda upp avier

Vår kreditbedömning

Som bank har vi krav på oss att utvärdera din kreditvärdighet när du lånar pengar. Det gör vi för att försäkra oss om att din ekonomi klarar av ett lån och att du har utrymme att betala tillbaka det. Vi försäkrar oss om det genom att bland annat göra en budget där vi tittar på dina intäkter, utgifter och ditt betalningsutrymme.

I första hand använder vi oss av kreditupplysningsföretagen Bisnode och UC. Vi kan även begära in ytterligare dokument för att styrka de uppgifter som anges i ansökan, till exempel en lönespecifikation. Dina uppgifter och eventuella inskickade dokument behandlas konfidentiellt och vi lyder under banksekretess, för din trygghet.

Önskar du hjälp med att samla dina lån? Meddela detta vid ansökningstillfället eller kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig att återbetala dina befintliga lån och krediter.

SevenDay Låneskydd

SevenDay Låneskydd kan vara en bra trygghet för dig och din ekonomi. Skulle något oförutsett inträffa, såsom att du blir sjukskriven eller arbetslös, kan det vara tryggt att ha en försäkring som kan ta hand om en del av månadsutgifterna.

Du kan ansöka om låneskydd i samband med din ansökan, det går även bra att kontakta oss per telefon för mer information. Du hittar fullständiga villkor och mer information här. Välkommen med din ansökan!

Förköpsinformation
Faktablad försäkring
Försäkringsvillkor

Frågor och svar

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna för dig som har en pågående låneansökan. Hittar du inte svar på din specifika fråga, så är du varmt välkommen att kontakta oss!

Efter genomförd ansökan skickar vi ett digitalt låneerbjudande som du sedan kan läsa igenom och godkänna med BankID. När du läst igenom avtalet och kontrollerat att belopp och återbetalningstid stämmer överrens med ditt önskemål, så kan du påbörja signering med BankID.

Du signerar ditt digitala skuldebrev, utbetalningskonto och betalsätt, samt fyller i uppgifter om andra lån och krediter i det fallet du önskar vår hjälp att betala av dessa. I det fall vi begärt in dokument (t.ex. en lönespecifikation), så kan du även ladda upp detta direkt i ansökan. Du kan även ansöka om en låneskyddsförsäkring.

I vissa fall skickar låneerbjudandet med ett lösenkrav, vilket innebär att en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa till med lånet är att vi betalar av dina befintliga lån och/eller krediter upp till ett visst belopp. Vid lösen av lån och krediter, ber vi dig att ladda upp din senaste låneavi digitalt i ansökan. När du slutfört samtliga steg så framgår det i låneansökan, du kan nu invänta vår handläggning.

När du signerat klart, laddat upp begärda dokument samt fyllt i kundkännedomsfrågor, så påbörjar vi handläggningen av din låneansökan. Vi kontaktar dig vid frågor eller om vi behöver kompletteringar innan vi tar ett kreditbeslut. Vid godkänd ansökan skickar vi ett SMS när pengarna är påväg, skulle vi behöva ändra ett kreditbeslut så kontaktar vi dig per telefon.

Vanligtvis har vi en utbetalningstid på 2-3 arbetsdagar på blancolån. I det fall vi hjälper dig att lösa dina befintliga lån och krediter så kan handläggningen ta ett part extra bankdagar.

Vi gör vårt bästa för att hantera ditt ärende så fort som möjligt. Vi ber dig invänta det SMS som du får av oss så snart ditt lån är utbetalt. I det fall vi behöver mer information eller kompletteringar innan ett slutgiltigt kreditbeslut, så kontaktar vi dig per telefon.

Under vissa perioder kan utbetalning av lånet ta lite längre tid, vi kommunicerar då detta på vår hemsida.

Ett lösenkrav innebär att en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa till med lånet är att vi betalar av en del av dina befintliga lån och/eller krediter upp till det belopp som framgår i ditt låneerbjudande. Du får då fylla i information om vilka banker du har dina befintliga lån och/eller krediter hos idag, vilket belopp du vill att vi betalar till respektive kreditgivare samt ett referensnummer (t.ex. lånenummer eller OCR nummer).

När du fyllt i de lån och/eller krediter du önskar hjälp att lösa, så signerar du betalningsuppdraget med BankID. Observera att du först kan signera när du kommit upp i det lösenbelopp som framgår i ansökan. I nästa steg ber vi dig att ladda upp dina senaste avier digitalt i ansökan. Detta är nödvändigt så att vi kan kontrollera att skulden är utställd i ditt namn, kvarvarande skuld samt betalningsuppgifter.

Observera att vi inte löser statliga skulder (t.ex. CSN-lån eller restskatt), skulder till inkasso-bolag eller kronofogden, eller skulder som inte är utställda till dig/er som låntagare i ansökan.

Om du har blivit beviljad ett Privatlån hos oss och vill att vi betalar av dina befintliga lån och/eller krediter så begär vi in avier för de skulder som ska lösas. En avi är ett underlag som uppvisar nuvarande skuld hos din kreditgivare eller bank.

Avin behöver innehålla följande:

  • Fullständigt namn
  • Namn på kreditgivare eller bank
  • Datum
  • Totalt kredit- eller skuldbelopp
  • Fullständiga inbetalningsuppgifter inklusive Bankgiro eller Plusgiro

Hos SevenDay Bank erbjuder vi lån utan säkerhet till privatpersoner. Vi godkänner flertalet syften, men då vi inte erbjuder företagslån så kan du till exempel inte använda pengarna till att investera i ett företag. Däremot så går det bra att investera i ditt hem i form av ett renoveringslån. Andra exempel på vad du kan låna till är bröllop, bilköp, eller för att betala av andra skulder. Har du frågor kring om just ditt syfte med lånet är inom vår policy, går det bra att kontakta oss i samband med handläggningen av din ansökan.

SevenDay Bank är skyldiga att ha en god kännedom om våra kunder. I samband med att du gör en ansökan får du därför besvara kundkännedomsfrågor, varav en av frågorna berör syftet med lånet. Vi är skyldiga att hålla informationen uppdaterad, vilket gör att du kan komma att behöva besvara frågorna igen under tiden du är kund hos oss. All information om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretess samt dataskyddsförordningen. Du kan läsa mer om detta här.

Hos oss kan du välja mellan tre olika betalsätt.

1. E-avi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du kan se din månadsfaktura digitalt på Mina Sidor.

2. Pappersavi med autogiro – Du ansluter ett autogiro så att månadsdragningarna sker automatiskt. Du får en pappersavi hemskickad i god tid före förfallodagen.

3. Pappersavi med OCR – Du betalar den aviserade månadskostnaden manuellt med bankgiro och OCR-nummer. Varje månad får du en avi hemskickad.

I dagsläget erbjuder vi inte E-faktura.

För aktuella priser, läs här: Fakta om lån.

När du ansöker tillsammans med en medsökande innebär det att det är två personer som har solidariskt betalningsansvar för lånet. Hos SevenDay Bank kan du ansöka tillsammans med en make/maka, sambo eller registrerad partner. I vissa fall kan också en förälder accepteras som medsökande till barn. Medsökande måste då vara folkbokförd på samma adress och barnet får inte vara äldre än 25 år.

Har du en pågående låneansökan hos oss och ångrar dig, så är du varmt välkommen att kontakta vårt kundcenter på 0770 – 17 77 70. I det fall vi inte har betalat ut ditt lån ännu så avbryter vi din ansökan. Om lånet redan har godkänts och betalats ut, så hjälper vi dig med inbetalningsuppgifter för att betala tillbaka lånet.

När vi erhåller en låneansökan gör vi en noggrann bedömning av sökandes möjlighet att klara av lånet, det vill säga återbetalningsförmåga. Som underlag för denna bedömning använder vi oss av de uppgifter som lämnats i ansökan samt den information vi får från Upplysningscentralen (UC) när vi tar en kreditupplysning.

I samband med handläggningen av ansökan kan vi även komma att begära in kompletterande dokument, t.ex. din senaste lönespecifikation. Vi ber dig även att besvara kundkännedomsfrågor.

Exempel på bedömningskriterier är:

  • Inkomst och inkomstutveckling
  • Övriga lån och krediter
  • Förekomsten av betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogdemyndigheten.

Om vår samlade bedömning av en ansökan är att det sökta lånet skulle bli en för stor belastning på ekonomin, kan vi inte bevilja något lån. Hör gärna av dig till vårt Kundcenter om du har ytterligare frågor.

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt